الخميس، 9 أغسطس 2012




مستخلص البحث:)أ.عبدالملك أحمد محمد أحمد)
يهدف البحث إلى تعرف فاعلية النماذج التعليمية في تنمية  الكفايات التدريسية واللغوية لمعلمي الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي بالسودان. اتبع الباحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي و أدوات البحث التي استخدمها الباحث هي الاستبانة وبطاقة الملاحظة والنماذج التعليمية.
       تكون مجتمع البحث من معلمي مرحلة التعليم الأساسي وكتب اللغة العربية بالحلقة الثانية من مرحلة التعليم الاساسي. أما عينة البحث في الدراسة الاستطلاعية فكانت ثمانمائة وأربعون معلماً معلمةً وفي التجربة ثلاثين معلماً ومعلمةً، و من كتب اللغة العربية (كتاب) الينبوع للصف السادس.
     توصل البحث الى أن أهم كفايتين تدريسيتين  حسب وجهة نظر المعلمين هما (كفايات تخطيط الدروس، و كفايات تقويم تعلم التلاميذ ) وان أهم كفاية لغوية هي كفاية ( مهارة القراءة) وجاءت النتائج ذات دلالة احصائية بين الاختبارين القبلي والبعدي لصالح الاختبار البعدي مما يشير الى اثر النماذج التعليمية.
          أوصى الباحث بالأخذ بقائمة الكفايات التدريسية واللغوية التي توصل لهما البحث  بربط التدريب بحاجات المعلمين الأساسية كما أوصى بتصميم نماذج تعليمية لبقية الكفايات التدريسية واللغوية.     




Abstract: English version

    
This research aims to identify the effectiveness of the educational models in the development of teaching and linguistic competence of teachers of the second circle at basic education in the Sudan. The researcher adopted the descriptive and the experimental method, and used the questionnaire, observation note, and educational models as research tools.
        The research population is composed of teachers of basic education, and the Arabic textbooks of second circle at basic education.
The sample of the study in the survey was eight hundred and forty teachers and in the experiment was thirty teachers, and Elyanbou' textbook of Arabic language in sixth year.

The Research has come to a conclusion that the most important teaching competences according to teachers 'point of view are planning lessons, and student learning assessment and evaluation and that the most important linguistic competence is reading skills. There is statistic significant difference between the pretest and post test for the post test, which refers to the effect of educational models.
The Researcher recommends the consideration of the list of teaching and linguistic competences that achieved by the researcher through linking training with teachers' basic needs; and  the design of educational models for the rest of teaching and linguistic competences.


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق